Tukang Ikut

Jumaat, April 16, 2010

Sedapnya Garam Belacan

Uii..sebut jer dah meleleh air liur. Saper tak suka makan garam belacan tak tau nak kata apela. Ape dia garam belacan. Ibu ni pun bukan tau sangat dulu. Tapi sejak dok kedah ni makan tak ingat eh. Depa kat sini panggil garam belacan. Kita bukan orang utara panggil Pencicah. Betui ka?..huhu. Nama jer kawin orang kedah. Orang Terengganu panggil 'colek'. Tapi orang kat sini memang hebat la bab makan garam belacan ni. Anak sedara ibu sampai berkelahla kat sekolah makan garam belacan ni. Paling glamer garam belacan Mak Bee la. Sapa tak kenal tu tak taula. Tapi orang kat sini pakat buat sendiri ja. Ate dah jadi makanan utama diorang dah. Ibu ni baru lepas mencicah. Tapi buah pelam dah abih. Kebun kak ipar pun dah takde buah. Kebetulan tukang urut ayah datang kelmarin bawak. Tu yang pulun tak ingat. Tak sampai 2 3 hari abih dah garam belacan Mak Bee yang baru beli ari tu..huhu...

p/s : uiuiui...kecuq ayaq liuq cek...

12 ulasan:

  1. Woih..buat aku terliuq la plak fiq oi.

    BalasPadam
  2. balik kg la chut..ko kan utara gak. jgan sampai meleleh dah.

    BalasPadam
  3. haaaaa..orang kedah ke??aaaaa..dulu skola kt sg petani..memang tau ah sal garam mak bee ni..huii sedap nyeeeee!

    BalasPadam
  4. alahai.... buat orang je nak makan ... nak kena cari la nei...

    BalasPadam
  5. oh panggil tu garam belacan, rupanya...

    BalasPadam
  6. perghhh..tak sedar plak ayaq liur aku meleleh sampai menitis-nitis atas keyboard

    BalasPadam
  7. saya pun start blaja mkn colek ni pas kwin.hubby org kelate.. tmbh cili padi sikit baru terangkat..huhu

    BalasPadam
  8. camna lak la rasa colek ni liza yer..ada resepi..bleh try

    BalasPadam
  9. tp rasanya kan kak, hubby kite sll letak belacan, garam, cuka, cili..gula sikit ngn kicap.. huhu.. try la.. hehe.. kite sll makan je. hubby yg wt sbb resepi dia. huhu

    BalasPadam
  10. kna ubuh cuka ker..? kna tri ni..huhu..tq

    BalasPadam
  11. kecurnya air liur ku..hukhukhuk

    BalasPadam
  12. macam mengidam plak aku hari ni... Tengok mangga tu.. minta sikit bleh?

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails