Tukang Ikut

Khamis, April 22, 2010

Sembelit

Tu...baru baca tajuk dah buat muka terkena sembelit. Dah biasa la tu. Masalah ini bukan ganjil tapi normal...wakaka..normal apa ek. Apela ibu ni. Nak bohong kata tak pernah...ishh..mengarut sangat. Mesti or confirm la semua pun pernah kena. Takpun beterusan sembelitnya. Sembelit ni maksudnya ialah pergerakan usus yang tidak kerap atau yang tidak selesa. Pergerakan usus mungkin kecil, keras atau kering. Bilangan kali seseorang membuang air besar dalam sehari adalah berbeza. Ia mungkin 2-3 kali sehari atau sekali dalam 2-3 hari. Seseorang dikatakan mengalami sembelit jika ia membuang air besar hanya dua kali dalam seminggu atau kurang daripada itu dan dikaitkan dengan peneranan ketika membuang air besar. Sembelit adalah lebih biasa di kalangan wanita. Tajuk yang kita bincangkan ini adalah untuk pengetahuan bersama walaupun ada yang dah tau. Tapi benda-benda camni orang malu nak p jumpa doktor kan...huhu. Jom baca lagi..

Tanda-tanda :-
     
  • Najis adalah lebih kering dan keras
  • Meneran semasa membuang air besar
  • Sakit semasa pergerakan usus
  • Kekejangan di bahadian abdomen
Cara nak atasinya :-
  • Pemakanan
- lebihkan serat dalam pemakanan harian anda.


- Minum 6-8 gelas cecair dalam sehari, contohnya jus, air, teh, kopi
  • Senam
- mula program penyenaman yang baru atau sambung semula sukan yang anda telah
minati dahulu.
  • Tabiat
- Buang air besar selalu dan jangan tak perendahkan dorongan untuk membuang air besar
- Kawal tekanan dan belajar untuk beristirehat.
- Jangan memberi tekanan yang terlalu banyak pada latihan tandas kanak-kanak.
- Jangan suai-ubat dengan terlalu banyak antasid.

Sembelit tidak harus ditakperendahkan dan harus dirawat pada peringkat awal apabila penyebab masalahnya diketahui selepas dibincang dengan doktor anda.

p/s : yang macam ayat skema tu ibu amik dari sumber lain. Renung-renungkan dan selamat beramal...huhu

1 ulasan:

  1. alamak, mkn prune or sumer jenis mende, still xjalan~~~~

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails