Tukang Ikut

Sabtu, Mei 08, 2010

Kenduri Di Kampung


Bukan kenduri kat rumah ibu. Rumah kawan anak saudara. Siang tadi p kenduri kahwin kawannya. Kalau biasa kita pergi ke rumah orang-orang kahwin lain mungkin akan kedengaran paluan kompang, persembahan pencak silat dan dj radio yang sibuk memperdengarkan lagu-lagu kahwin  untuk hiburan tetamu yang datang. Makanan pula seperti biasa kita akan dihidangkan dengan ayam masak merah, ayam berempah, rendang tok, dalca dan buah-buahan sebagai pencuci mulut. Tapi hari ini ibu seperti makan di rumah sendiri.
Dengan gulai kari udang dengan kacang buncis, kurma daging, kari ikan dan sambal ikan bilis. Bukan tak suka tapi bertambah selera makan makanan macam ni. Bukan senang nak jumpa di majlis-majlis perkahwinan pada masa kini. Memang sempoi. Siap tadi pengantin tolong hantarkan tetamu naik motor p jalan besar. Yela..rumahnya di tengah bendang. Tah berapa kali ulang pun ibu taktau. Bagi ibu majlis tersebut tak ubah seperti majlis pertunangan. Tak tau la mungkin sengaja di buat begitu sebab ini perkahwinan kedua pengantin lelaki tersebut atau pun memang begitu caranya. Kat Kedah ni kebanyakan kenduri kahwin di langsungkan sehingga ke petang. Ibu pun hairan masa mula-mula pergi ke perkahwinan kawan tak lama dulu. Awat sampai petang tah. Dah pukul 6 pun ada lagi. Rupa-rupanya memang cara mereka begitu. Ada sesetengah pula buat pada hari-hari biasa kita semua kerja. Mereka juga turut menyediakan makanan lain seperti laksa, bubur or bihun sup. Ha..ada orang utara yang boleh terangkan dengan lebih lanjut tak ? Ibu orang perak tak pernah camtu pun. Habis-habis pukul 3 ke 4 dah selesai. Yang tak tahan pengantin di dera untuk cuci periuk..huhu.. 

p/s : majlis perkahwinan merupakan saat paling indah bagi semua pasangan.

4 ulasan:

  1. memang dah jadi adat kot...
    kat kedah memang majoriti mcm tu la...
    kahwin sampai ke petang...
    tp bab makanan, ikut management sendiri kot

    BalasPadam
  2. yer..mula2 dulu hairan gak..tp sekarang dah biasa mie

    BalasPadam
  3. mm, dulu ju pun tertanya knp pukul 5 still ada tetamu. rupanya emak kata dekat kedah mmg mcmtu. kendurinya sampai ke petang. makanan pun ikut menu sendiri. kekadang tu kompang pun tak ada. sesetengah orang di kedah mmg macamtu kenduri kahwinnya. sempoi. :P

    BalasPadam
  4. memang sempoi..semalam me p kenduri lagi. cuti sekolah kan. best sangat dapat makan ulam. Bukan tak pernah makan ulam.Cuma nak jumpa time kenduri kahwin tu susah skit la..

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails