Tukang Ikut

Khamis, Mei 06, 2010

Alahai Sedapnya Rebung

Semangat hari ni nak masak. Balik dari hantar ayah terus p kedai apek belakang rumah. Konon nak masak udang goreng kunyit..tapi bila tengok rebung terus tak jadi. Amik rebung skit..amik kelapa parut skit. Wah..ibu nak masak gulai lemak udang dengan rebungla untuk makan tengahari ni. Ha..tu dia..baik punya plan. Sarapan pagi pun baru lepas dah kira tengahari punya...huhu. Rebung ni boleh di masak dengan banyak cara. Ada yang suka masak lemak rebung, kari rebung, rebung goreng pedas, sayur lodeh dan ada sesetengahnya memeram rebung ini untuk di buat jeruk. Uuu..tak pernah makanla jeruk rebung ni..lain macam lak dengarnya jeruk rebung ni.

Ha..seperti yang ibu sebutkan jenis masakan tadi, itu adalah antara masakan yang ibu tau. Kalau korang tau lain-lain jenis masakan menggunakan rebung ni boleh bagitau ibu. Nak rasa gak resepi korang kan. Ibu dulu tak makan rebung. Bau dia kan lain macam skit. Tapi bila kak ipar masak gulai rebung dengan udang terus ibu berminat nak makan. Memang sedap sebenarnya kalau kena dengan cara memasakknya. Sekarang ni rebung mudah didapati sebab selain boleh di beli di pasar, ada juga yang ditinkan. Kalau dalam tin ni tak pernah belila. Tapi rasanya yang fresh lagi sedap kot. Jangan taktau rebung ini juga memiliki kandungan karbohidrat, protein, 12 asid amino essential yang diperlukan oleh tubuh kita. Kalau diamalkan selalu juga boleh dapat mengelakkan kita dari perlbagai penyakit termasuk kanser. Rebung kan boleh di buat ulam. Dan kita semua juga tahu ulam memang bagus untuk kesihatan kita.

12 ulasan:

  1. alahai sedapnyer..nk juugak la

    BalasPadam
  2. kita makan tengahari satgi ye atoyis..huhu

    BalasPadam
  3. lapar dh ni! :D nice post btw!

    BalasPadam
  4. rebung mmg sedap...tp belah utara rebung dia tak sama mcm belah selatan...

    BalasPadam
  5. ye ke hawa..me tak tau lak. rebung blah selatan camna ek? Yang me beli tadi kale kuning And me pernah juga dengar ada jenis rebung madu.Banyak lagi kita tak tau kan. Makan jer tau..huhu

    BalasPadam
  6. cedapynyer..nk jugak tp xpandai nk masak rebung...

    BalasPadam
  7. sedap buu. percayalah. mak kite slalu masak rebung masak lemak! hattoiii kecurr!

    NISECA suka merapu

    BalasPadam
  8. ecis..sekarang gak me masak..opss..up traffic skali..huhu..mama auni..me pun tak pandai..baru nak try..

    BalasPadam
  9. nampak sedap.
    tapi tak makan. =(

    BalasPadam
  10. try la..dah makan baru tau. me pun dulu tak makan. sekali makan nak lagi..huhu

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails