Tukang Ikut

Rabu, Oktober 13, 2010

KALAU KAKAK IPAR LEBIH MUDA

Rasa-rasanyerla nak panggil apa kalau keadaan camni berlaku. Nak panggil kakak rasa cam tak sesuai sebab muda sangat. Nak panggil nama cam kasar lak bunyinya. Em..apa yer yang sesuai? Ceritanya begini. Awal bulan 11 ni abang me nak kahwin. Tunangannya lak muda dari me 5 tahun n sebaya ngan adik me yang bongsu. So terpikir gak me bila depa dah nikah nanti me nak panggil apa. Betul kita kena menghormati isteri abang kita dengan nama panggilan yang sesuai dan mengikut pangkatnya. Tapi rasa ralat la gak. Sebab abang me yang sulung pun, isterinya muda setahun dari me n me panggil nama dia jer. Itu takperla sebab jarak usia tak jauh n me ngan dia memang kawan n sekolah pun sama dari kecik lagi. Yang ni tak pernah kenal. Hehehe...cam masalah besar lak. Korang ada pengalaman tak macam ni. Jom kongsi2 skit.


Persediaan semuanya berjalan lancar. Cuma ada 2-3 benda yang tak clear lagi menurut mak me. Almaklumla..me jauh susah nak tolong2. Ni pun mak me mintak tolong belikan bunga telur jer. Haiii..kesian lak bila pikir mak me susah2 kat kampung sana. Kalaulah rumah me dekat kan senang nak ulang-alik. Insyaallah dah dekat tarikhnya nanti me cuba balik awal. Boleh bantu mana yang patut. Yang di atas tu sajer me mengkonfiuskan diri. Takder keje. Yang lebih penting adalah persiapan perkahwinan tu nanti.


p/s : Wah..bertambah orang baru dalam keluarga me...

50 ulasan:

  1. rasa nya mmg kna call kak. sbb ni ikot pangkat & bkn ikot umo.kn kn. lain lh klu mmg mmber cm wife abg sulung.hihi

    BalasPadam
  2. xde pengalaman la plak.. saya sulung dan saya belum kawin.. so adik2 pun belum ada yg dah kawin.haha

    mtk izin nak pgl nama jer la..

    Entri terbaru ->Uninstall Software Dengan Bijak

    BalasPadam
  3. adik cik ain lg la,mak mentua dia tua setahun je maknanya lbh muda dr cik ain.mula2 tu haru jgk lama2 ok jer

    BalasPadam
  4. sy ada pengalaman,wife abg sy muda dr sy, tapi sy still pgil kakak coz menghormati my brother, lgipun abg dah pesan pgil akak gak, my mum pun suruh pgil akak ipar akak gak.tapi kakak ipar sy pgil sy kakak heheh...janji sy dh pgil dia akak depan fmly, nanti ada yg kecik ati lak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Umur tu sekadar angka je saudari. Bila seseorang tu dah kawin dgn abang kepada kita,islam pun mengangkat dia sah sebagai kakak ipar (umpama kakak) dan pangkat dia jauh lebih tiggi daripada kita (adik).

      Padam
  5. kakak ipar lady muda sikit dr lady.. lady tetap pgl die kak.. dan dia bahasakan diri die kak jugak.. tp dgn kakak2 lady yg lain.. mereka pgl nama sebab mungkin segan kot sebab kakak ipar jauh lebih muda dr kakak2 lady yg lain.. muda sikit jer dr lady..

    BalasPadam
  6. sizie..camtu yer..ai..awat lidah rasa keras tah nak panggil..hehe

    paan...risau lak abang me terasa..

    BalasPadam
  7. ain..mak mentua lak lebih kurang umur..camna cerita lak ni..cam keluarga 69 lak..hehe

    izyanti..betul gak tu..tambah kalau ipar2 ni cepat kecik ati. Almaklumla keluarga baru kita tak tahu camna perangainya lagi..baik pun kdg2 orang salah anggap..

    BalasPadam
  8. panggil ikut apa yang sesuai dan disenangi dan dipersetujui diri masing-masing. adik ipar saya sendiri tua daripada saya beberapa tahun, saya dengan dia panggil "kau aku" je. sebab memang dalam family tak gunakan panggilan akak abang ni. so terpulanglah.

    BalasPadam
  9. lady bird..tu la..kadang2 juga bila kita tua dari depa, depa nak panggil kita kak juga. padahal depa kawin ngan abang kita yg mana sepatutnya kita panggil depa kak. sudah..hang nak hormat aku, aku nak hormat hang..kak ipar me yg sulung last2 me panggil nama jer..

    BalasPadam
  10. itu baru kak ipar.. tak kira kalau mak lagi muda dari kita.. haaa naya-naya..
    kuman "Buang bayi.." Entry

    BalasPadam
  11. ala ikut pangkat ler..kang panggil adik mau kena gigit kang hahah..

    BalasPadam
  12. kite pown ada akk ipar mude dr kite, kite panggil dia nama, & bahasakan diri kite nama gak, tp dia ttp pggl kite kakak...hehehe

    BalasPadam
  13. ikut antara fiq ngn die..bncg2 lg elok..hhuhu....xponing palo

    BalasPadam
  14. hhehee..try tnya pndapat abg tu..btw,thanks singgah blog sy..da follow da ek.

    BalasPadam
  15. kuman..memang naya..cam kelakar lak bila berjumpa nanti..heheh

    hantwo..hehe..jenuh bermasam muka

    melati..dia perasan muda lagi tu..segan nak bahasakan diri kakak..ada gak camtukan..

    BalasPadam
  16. cik qiqi..tak pernah jumpa n sembang pun..camna nak bincang..

    mia..cadangan yg bernas..;)

    BalasPadam
  17. shino plak, adk ipar tua sgt dari shino...x tau nk pggl pe...pggl name je la...huhuhu...

    BalasPadam
  18. depends kat org sbnrnya..pengalaman saya, biras saya lagi tua dr saya & suami..tp still panggil akak & abg..ikut pangkat

    BalasPadam
  19. panggil ikut pagkat la..
    itu yang sepatutnya..
    hani ni muda dari adik ipar tapi dia org semua paggil kakak kat hani

    BalasPadam
  20. panggil nye kakak. senang cter :D

    BalasPadam
  21. shinoo..hehe..lawak la plak

    mamayatie..em..senang kalau camtu kan.

    hani..kalau rasa tak selesa x panggil pun takper. janji kita tau kita masih menghormati dia. depends pasa seseorang

    BalasPadam
  22. tak dapat tidak mesti panggil kakak
    jugak..
    itulah sebaiknya..

    BalasPadam
  23. aku rasa memang kena panggil akak pn...dah pangkat dia kan. kes ni lebih kurang macam family aku la

    Aku ada sorang makcik ni, tapi dia lagi muda pada aku. Last2 aku tanye dia, nak panggil dia aunty ke atau macam biasa je. Dia just kata buat cam biasa la...

    SO, ko kena tanya dulu yang mana ko ngan dia rasa sesuai and selesa. Mana tau leh jd buddy ke? hoho

    BalasPadam
  24. panggil nama je..sebab adik ipar saya lagi tua dari saya..pompuan gak..dia panggil saya nama je..hehehe..dulu masa bertunang kalau talipon..saya panggil dia kak ita..skrg..dia panggil saya nama je lah..hehehe

    BalasPadam
  25. Panggil nama jelah senang.. Memang bermasalahkan macam ni.. huhu

    BalasPadam
  26. ehem3..saya pun bakal menghadapi masalah yg sama..iaitu sy lebih muda dari bakal adik ipar..ekeke

    BalasPadam
  27. aku pulak...adik ipar lelaki lebih tua dari aku...
    aku panggil abg jew....aku rase mcm tak sesuai pangil dia adik...:)
    terpulang pada tuan umah.

    BalasPadam
  28. adik awe pakwe dia tua dari awe malah tua dari abang yang sulong...awe tgk abang2 awe dan pakwe dia panggil nama dan kau aku jerk...
    awe je tak leh panggil abang..wakakak....

    ikut pada si empunya badan jugak kot kak..ada orang tak kesah...

    BalasPadam
  29. nasib baik kat family aku cuma kakak aku je bergelar kak.. yang lain panggil pakai nama je

    BalasPadam
  30. khairy..makcik me tak kisah sangat sebab me ni pun maksu dengan anak sedara yang hampir sebaya..tapi depa tetap panggil maksu..silap pandang cam gelfren lak..ekeke

    miza..masa bercinta..lepas jadi family lain lak ceritanya..he

    prof..me rasa nk panggil nama jer..keras lidah nk panggil kak

    BalasPadam
  31. shafikah..sajer me buka topik ni. tak sangka ramai yg bermasalah..he

    hawa..ala..tu nak ngaku masih muda la tu..hehehe

    che..tak banyak citer kan..

    macam2 lak kes ni..berpusing-pusing

    BalasPadam
  32. ramdann..lelaki ok n tak kisah kot..;)

    BalasPadam
  33. saya ada akak ipar yg muda setahun dr saya. so, kitorg juz pggil nama msg2 shja. jggal plak kalau nak pggil dia akak.. hehe

    BalasPadam
  34. sy pun seorg kakak ipar yg muda dr 4 org adik suami...ada yg sebaya,ada yg lagi tua..hehehe..tp sume hormat je,panggil sy kakyong(suami yop..sulung)

    BalasPadam
  35. boleh panggil kakak
    lagi pun hanya muda setahun
    lebih penting lagi, menghormatinya sebagai isteri kepada abang sendiri

    BalasPadam
  36. ummi...orang perak kan...samela kita..kadang2 gelaran itu bleh digunakan..kaklong,kakngah,kakcik..

    tehr..muda 5 tahun..yg setahun tu isteri abang sulung..;)

    BalasPadam
  37. kakak ipar pirate muda 10 thn dr pirate huhuuu... mmg xtaU nk panggil apa sal kat abg pirate pun pirate panggil nama jer. kmdn, since kakak ipar pirate bahasakan diri dia akak, so pirate pun terpaksa lah.... sbg tanda hormat :)

    BalasPadam
  38. kena panggil kakak sebab kawin dgn abg..umur tu..tolak tepi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siti Khadijah tua 15 taon dr Rasullullah, tapi Rasulullah tetap dihormati sbg seorg suami. Umo itu sebuah angka shj, ikut pgkt (adik jugak). Bljr lah menerima dan menghormati..

      Padam
  39. fiq, sy ni muda seploh tahun dr adik2 ipar sy..
    mereka2 panggil nama je..sy pun panggil nama jek kat mereka2 tu..heheheheee...

    *kelakar pun ada juga ekceli..

    BalasPadam
  40. xsalah kut..saya muda..bakal adik ipr saya umo 24..saya 21..hurm..die panggil saya kakak..tapi saya pggil die kakak gak..hahaha..lagi kompius kan?hahah....anyway..apa pun panggilan kita ttp kita tau batasan dan kne hormt die..2 jer..panggil pape pun xpe..janji rock..hak2

    BalasPadam
  41. nurul..cam kelakarkan..hehe

    eida..aah..rock kapak ek..hehe..

    BalasPadam
  42. Jgn geli jgn segan nak pagil kak @ abg dekat kakak ipar @ abg ipar kita yg jauh lebih muda. Waupun kita lebih tua usia drp diorang, tapi pangkat mereka lebih tinggi drp kita sebab berkahwin dgn kakak @ abg kita. Kena belajar menerima & belajar menghormati.

    BalasPadam
  43. Csak egyéni kölcsönt és egy Pedro Jerome úr és az ő hitelszervezetének jogosult kölcsönét kértem 3% -os kamatlábbal. A jövő hónapban megkezdem a kölcsön -visszafizetést Pedro Jerome a pedroloanss@gmail.com címen az egyéni vagy jogosult hitelekhez, amelyek egyszerű kölcsön -visszafizetéssel rendelkeznek, mint az enyém.

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails