Tukang Ikut

Sabtu, Oktober 02, 2010

MAKAN BIHUN SUP PUN SODAP

Hehe..betul tak perkataan sodap tu dalam bahasa negeri 9. Emm..abaikanla. Nak cerita pasal bihun sup lak. Memandangkan keadaan cuaca 2-3 hari ni yang asyik hujan jer, perut pun jadi cam lapar semacam. Bila dah hujan-hujan camni gak makanan-makanan yang panas memang sedap untuk di makan. Pilihan me adalah bihun sup. Kalau tak hujan pun me cari  bihun sup, ini pula hujan sepanjang hari. Tapi ada gak yang suka makan pisang goreng kan. Tapi taktau lak korang semua suka makan apa yer. Sejak me duduk Alor Setar ni me memang rajin makan bihun sup. Entah..walaupun me rasa cam sama n biasa-biasa jer rasanya tetapi tetap terasa macam dipanggil-panggil jer untuk makan. 
Sebab satunya bihun sup kat belah utara ni depa letak sambal merah atau depa kata cabai. Betul tak orang kedah?..Cabai tu biar taruh lebih. Lepas tu taruh lak lobak masin....pergh..memang sedap. Kalau kat tempat me ( Perak ), kitaorang taruh cabai kicap. Kalau kat Johor pun sama rasanya letak cabai kicap. Pisang goreng pun orang Johor ni cicah cabai ni tau. Kat sini juga kalau kat pasar dekat umah me ni, pagi-pagi depa dah pekena bihun sup ni. Memang ramaila. Dulu mula-mula me heran gak awat penuh kedai ni. Rupa-rupanya kebanyakan antara mereka tengah sedap menikmatinya. Sejak tu me pun salah sorang pelanggan tetap kat situ. Malam tadi pun me dah pekena bihun sup. Banyak pedas lol..

p/s: apa la depa letak dalam sup tu agaknya..hehe

16 ulasan:

  1. baru jer makan bihun sup tadi...pedas plak tue.

    BalasPadam
  2. bihun sup belah utara mmg best ^^

    BalasPadam
  3. suke jugak buhun sup kedah ni
    tapi tak mau boh cabai...

    BalasPadam
  4. si biskut..yer ker..hehe..

    caliph..betul..terbaekk..

    diana..bubuh cabai lagi sedap..kalu me suruh letak cabai lebih lagi..baru kaw..

    BalasPadam
  5. wah, cam teringin nk g sn n rs plak... tp jauh.. hu3

    BalasPadam
  6. sesekali makan juga bihun sup
    saya lebih gemar bihun goreng

    BalasPadam
  7. hehe igt wat sendiri td bihun sup..fav food sy tu..tp kt sini xsedap sgt bihun sup die..bihun sup kedah la bez..bihun kuning...tliur dah ni..

    BalasPadam
  8. husband ku kata, bihun sup tepi stadium alor star SEDAP...

    BalasPadam
  9. haha ! Boto lah toh . Cm toh la org n9 ckp ;) ngee . Saya suka behun sup ! Behun sup ani utara kt melaka central . Terbahek dari ladang anggur oh .

    BalasPadam
  10. tehr...bihun goreng..me kurang skit..;)

    haidi...tak reti la bt sendiri..tu yang beli jer..orang kedah jer pandai buat ni..

    najwa...kat tepi stadium..uh..kena p cari ni..hehe

    BalasPadam
  11. neo...laparkan..tambah time hujan..

    zazaw..org nogori ko?..huhu..

    BalasPadam
  12. tu la speselnya bihun sup kedah.. lobak masin tu yg buat dia unik.. masa belajar kat uum dulu, hari2 dok adap.. x kenal jemu...

    BalasPadam
  13. rara...sangat sedap..;)

    kakyong..betul tu..heran gak awat tak jemu2 tah..hehe

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails