Tukang Ikut

Ahad, Disember 05, 2010

MELATIH ANAK KE TANDAS

" Ibuuu..air kencing tumpah..." Ok..sabar-sabar bawak bertenang. Tarik nafas. Senyum... ;). Dengan ayat yang entah hape-hape sufy bagitau me dia terkencing dalam seluar. Di maafkan sebab budak-budak baru nak belajar bercakap, susun perkataan jadi ayat dan baru nak belajar buang air kecil di tandas. Hahaha..kelakar pula di situ. Baru anak seorang me rasa cam dah kelam kabut. Cepat-cepat lap air kencing tu dan bawa di ke tandas. Ok..kencing kat sini, tinggung, lepas sudah basuh anu, basuh tangan dan basuh kaki. Faham tak? Faham bu. Hari ni dah masuk seminggu sufy dah pandai sikit. Kalau nak kencing dia datang kat me buat gedik-gedik. Masih malu nak cakap kata dia nak buang air kecil. Takpun selang 20-30 minit me bawak di ke tandas tu. Ada atau takder buat gak. Masa mula-mula baru belajar dulu selalu dia kata takder. Tapi sedang dok cakap tu tetiba keluar air kencing tu. Ha..tersipu malu. Sebenarnya budak-budak ni malas nak ulang alik ke tandas tu. Seboleh mungkin mereka cuba tahan dari terkucil. Tidak baik yer adik-adik kalau di tahan cam gitu. Kang kena batu karang.



Sekarang ni dia cuma pakai pampers pada wak tu malam jer. Sangat ekonomi. Tapi..camner lak nak ajar tak pakai pampers waktu tidur ni. Mau basah tilam esok pagi. Lepas tu nak ajar buang air besar lagi. Ada sesiapa boleh bantu. Jom kongsi-kongsi nak?

p/s : jimatkan...lepas si adik besar skit nak ajar dia pula...lalala

27 ulasan:

  1. sy suka part yg mula2 kata xmau kencing
    tiba tiba bunyik ''syuhhh''
    hahaha
    dlu masa kecik kecik pon
    mak salu paksa cmni
    :p

    BalasPadam
  2. fiq..anak2 mmg camtu kan. jadi ibu kena byk2 sabar. dah bole cakap tapi dia sendiri tak tercakap bila nak kencing.

    izan anak 4 org...pengalaman sume tak sama. paling best anak ke-2 naufal masa umur 2thn 8bln. senang sgt sampai skrg (4thn stgh)...boleh kira berapa kali dia terkencing.

    tapi, twins tgh dlm proses w/pun umur dah 3 thn... penin jgk sbb dah besar masih nak pakai pampers je~

    BalasPadam
  3. ni pun tgh pikirkan, mcm mana la nak train Irfan ni...belum pandai lg..

    BalasPadam
  4. paen..pengorbanan ibu bapa yg kita baru nak amik tau bila kena tang batang hidung. sangat2 besar jasa mereka kan. tambah yang anak ramai tu...

    BalasPadam
  5. izan..haah. orang tanya banyak kali pun diam jer tak menjawab. kalau jawab pun kata takder2..hehe. anak no 2 maybe tgk abang dia, jadi dia tiru. senang skit. ni pun taktaula si adik. wah..twinz izan banyak nak pakai pampers ni kalau tak di latih lagi..hehe....fening2

    BalasPadam
  6. najwa..pelan2 najwa..esok2 dia pandaila..yg penting kesabaran kena tinggi..hehe..;)

    BalasPadam
  7. hi..sory terjah..gud idea...nnt blh cuba dgn anak saya..tp anak saya dh hampir setahun...lg 2bln lg..smp xberckp..tp i nak cuba apa yg awk sarankn la..cam best jew..anyway brp umur anak u?sorang jeke?

    BalasPadam
  8. klu masa nk latih adik mula2.. ktorg biasakn dia gtau bila nk kncing wktu pagi.. lme2 bila dia da biasa da g kncing sndri.. bru la ktorg latih dia xpkai pampers mlm2.. apa yg ktorg buat cuma bwk dia g tndas sblm tdo.. awl2 mgkn ada la kncing mlm.. tp lme2 insyaAllah dia x kncing da.. :)

    BalasPadam
  9. hehehe, teringat lak masa kecik2.. nak gi toilet pun mesti kena bagitahu dulu... hahahhaha

    BalasPadam
  10. jika tiba time ni...mmg menuntut kesabaran kita..3 hero saya..umo 2 thun 4 bulan..sudah boleh kencing sendiri tanpa diapers..

    tapi..seminggu masa training tu..sobar aje lah..kene sepit ketam pun ade jugak..hehee..

    BalasPadam
  11. kb..takper2..;) baru setahun tak bleh lagi kot. selalu dalam 2 setengah ke atas. paling bagus rasanya 3 tahun. oh..anak me dah 3 tahun lebih..hehe..lambatkan. Ni yg sulung..anak 2 org..;)

    BalasPadam
  12. cliche..bagus juga caranya..bleh try lepas ni sebab kalau malam bagi pakai pampers tu tak basah pun paginya..tq...;)

    ain..betui2..nak buang air besar, air kecil mesti bagitau...hehe

    BalasPadam
  13. sarah...wah..cepat juga yer anak sarah..ni si adik pun kena awal juga ni. lagipun sekarang dok kalut tiru abang dia. abg nak p toilet dia pun ikut..hehe..macam2..;)

    BalasPadam
  14. budak2 biasa la..hhahahah..
    bab tumpah x leh bla btul

    BalasPadam
  15. nur..seyes dia cakap tumpah..me pun cari ape benda yg tumpah..haha..kelakar...;)

    BalasPadam
  16. tak sabar2 nak ajar anak jugak.. hihihi :D

    BalasPadam
  17. saya pernah buat entry pasal ni...
    mana tau mungkin boleh membantu..

    http://diana-senyumsenyum.blogspot.com/2010/10/tips-pisahkan-lampin-dan-anak.html

    BalasPadam
  18. najlaa ritu ari pertama ngn kedua mmg terkucil beberapa kali. seb bek atas lantai jek. ari ketiga ade yg ok ade yg x. tp alhamdulillah hari ke-4 berjalan dgn jayanya. penggunaan tanpa diapers waktu malam smpai ari ke-jek. pastu dh x pakai. mmg xde kencing pun walau pun guna diaper. sblm tido bawak g kencing dulu. so mlm dia terjaga tuk minum susu n bawak kencing lagi.

    http://lelord-mamanajlaa.blogspot.com/2010/11/selamat-mencuba.html

    http://lelord-mamanajlaa.blogspot.com/2010/11/walaupun-nampak-tak-senonohtapi.html

    http://lelord-mamanajlaa.blogspot.com/2010/11/berjaya-dengan-cemerlang.html

    BalasPadam
  19. lady..ok..kawin cepat skit..tak sabar nak makan nasik minyak blogger...;)

    diana..ye ker..k..nanti me p terjah. mekasih..;)

    lelord..wah..sangat berguna juga kalau dari pengalaman kan..k..mekasih..nak p terjah juga..;)

    hans..kawin cepat..hehe

    BalasPadam
  20. lawak la kencing tumpah..
    kanak-kanak memang ambil masa untuk belajar sesuatu..
    mereka perlu reinforcement yang sesuai..
    so.. diaorang takkan unlearn habit tu

    BalasPadam
  21. apapun..setiap babak ada permulaannya..dah pandai nnt pasti kao senang sikit huhu..

    BalasPadam
  22. aduh teringat kesah tyme kecik2 dulu.. =)

    BalasPadam
  23. aishhh mesti cumil dia ni.. :)

    BalasPadam
  24. amira..betui tu...;)

    assoy..yer..cepat2 skit besar..bleh tulun me lak..huhu

    adam..hehe

    kai..apa kes tu..hehe

    mimie..;)

    BalasPadam
  25. hehe comelnya..cakap tak mau kencing pastu tetiba kuar..hehe

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails