Tukang Ikut

Ahad, Mei 23, 2010

Temuduga Kerajaan

Korang dah pernah pergi interview dengan jabatan kerajaan tak  SPA..SPP..Badan berkanun or yang berkaitan dengan kerajaan? Tentu dah ada yang pernah kan?..entah-entah bukan sekali dua tapi dah berkali-kali apa? Kalau boleh semua pun mengharapkan kerja kerajaan menjadi milik mereka. Yela..Kita semua pun tahu apa faedah yang boleh kita dapat jika bekerja dalam jabatan kerajaan. Elaun usah kata..macam-macam ada. Cuti pun macam-macam cuti. Tapi bagi mereka yang memang sudah kerja dengan kerajaan tu tentu ada pengalaman sedikit sebanyak yang boleh dikongsi semasa di interview oleh penemudugakan. 
Yela..ada yang sampai berbelas kali p interview pun tak dapat-dapat. Ada plak yang sekali p jer dah dapat. Rezeki yang kita sendiri tak boleh jangka. Ibu pun pernah gak. Baper kali dah. Dekat 5 kali tapi tak dapat-dapat pun. Ada sekali p interview yang badan berkanun punya..alamak..dah la masuk 5 orang sekali interview..lepas tu siap tanya ada kenal sesaper tak dlm jabatan tu. Ibu mana la ada sesapa. Dahla datang dari Johor..drive ke K.L..tetiba tanya soalan camtu lak. Tapi my hubby sekali p jer terus dapat. Rezeki anak masa tu baru 3 bulan..alhamdulillah. Entri ni cuma nak berkongsi dengan korang semua pengalaman di temuduga...cubala cerita skit. Apa soalan depa tanya..gabra tak..and apa saja pengalaman lain masa di temuduga.

p/s : ajal maut, jodoh, rezeki semua di tangan Allah. Doa, Usaha, Ikhtiar dan Tawakal. Kerja swasta pun tak ada salahnya. Janji kerja halal.

20 ulasan:

  1. insyaallah selagi kita berusaha dan tawakal...dapat keberkatan...rezeki adakalanya tidak datangg serta merta...adakalanyay kita memang kena banyak sabar menantinya...salam suksess ya

    BalasPadam
  2. alamak, aku xde ape nk share psl interview, aku pun xpernah interview kerajaan nie, hehe~ gud luck..

    BalasPadam
  3. prnah g interview skali..tp x dpt..bru skali kn??tkpe, cube lg lpas n..

    BalasPadam
  4. ok la tu..sekurang-kurangnya dah di panggil..simpan sebagai pengalaman lak..

    BalasPadam
  5. keep up the good work my friend :)

    BalasPadam
  6. Fiq...

    Samala kita...rasanya Marsha dah lebih 5 kali kot...hehehe. Tp alhamdulillah suami murah rezeki. Tgh konvo org panggil masuk keje. Rezeki orang masing2..mybe mcm kita ni kene usaha lebih sket & yang penting xputus asa...(^_^).

    p/s: A'ah la entry kita sama tp xserupa...hehe. Gambar je sama...:)

    BalasPadam
  7. huhu.. bulan 5 tahun lepas ade g interview SPA gak kt Jpon.. tp cam x lepas jer~ mujur dapat sambung masters.. ;) err, ade sorang member baru jer stat kerja ngan Toshiba, tp tetiba surat offer SPA tiba.. agak2 perlu ke dia tolak tawaran SPA dan kerja jer ngan Toshiba?

    BalasPadam
  8. hehe..kebetulan tu marsha..gambar lak amik kat pakcik google..:)

    BalasPadam
  9. kyo..kat jepun..wah jauhnya. Em..yang pasal kawan tu me tak baper pandai la nak menjawab..tapi ok gak kalu dia terima tawaran SPA tu. Orang lain berlumba-lumba nak masuk kerajaan sebab kita tau faedahnya yg lebih dari swasta dan lebih terjamin bila ekonomi tak stabil.

    BalasPadam
  10. belum lagi pernah.(ayat..grr.haha.)

    BalasPadam
  11. akufobia..belum ada rezki lagi tu..:)

    BalasPadam
  12. sebab belum nak kerja lagi kot.study.zzz.

    BalasPadam
  13. congrats to ur hubby.
    tp bagus sgt ke governmt ni?tak taw la..
    sy pon tgh carik keje..grad bln 8 ni..insyAllah..tp blur la nk keje mane T__T

    BalasPadam
  14. hubby dah lama kerja dah..em..pikirla yang terbaik..:)

    BalasPadam
  15. penah gi intvw ni, tp blom penah lulus...

    BalasPadam
  16. ye ker caliph..cobaannnn...:)

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails