Tukang Ikut

Khamis, Jun 03, 2010

Buat Duit Dengan Blog

Ini tajuk buku yang di tulis oleh Saudara Yazid Yahya. Buku ini ibu beli masa mula-mula nak buat blog. Semangat gila nak cari duit tambahan. Ibu kan tak kerja. Nak berniaga camna lak sebab nak uruskan ayah. Nak kerja belum dapat lagi yang sesuai dengan keadaan sekarang. So, kat umah ada pc baik buat blog. Dulu pernah nak buat dengan Wordpress tapi tak jadi. Tak reti guna. Fikir punya fikir guna Blogspot jer senang. Dah beli tu apa lagi. Belek lak satu-satu sampai khatam. Tapi tu la. Bila baca ni bukan nak sama sangat bila nak buat. Belek pula kat uncle google. Nasib baikla ramai yang buat tutorial. Antara orang yang pertama ibu rujuk ialah cik intan nurul fateha. Lepas tu p lak kat cik edrienahazelina sebab tutorial dia mudah di ikut. Lepas tu baru la jumpa cik Nescafe Ais
Ha..yang ni banyak dia punya tutorial. Tapi tu la. Orang baru nak mula belajar, merangkak-rangkak la dulukan. Takkan nak lari terus. Kang jatuh naya ja. Ibu baru start berblog ni 26/3/2010..em..maknanya baru baper bulan ek?..tak percaya tengok entri pertama ibu ni.."http://sufyrayyan.blogspot.com/2010/03/fuhhhberpeluh-cek.html" ..hehe..buat malu jer. Ok..kita tengok apa yang boleh kita lakukan untuk buat duit dengan blog ni. Kredit dulu kat saudara Yazid Yahya. 

PENGIKLANAN SEBAGAI SUMBER UTAMA
Google Adsense dan Nuffnang. Yang ni rasanya semua blogger pun dah tahu. Ramai antara mereka ini yang dah berjayakan. Tapi kena bersabarla dan rajin update blog, maintain trafik k.

MENYERTAI PROGRAM AFFILIAT
Affiliate adalah program menjana pendapatan tanpa menghasilkan produk. Komisyen di bayar oleh pihak yang memiliki produk.  Anda boleh pergi ke laman web maskahwin.com untuk melihat dengan lebih jelas bagaimana prosesnya.

BUAT DUIT DENGAN SERVIS DI BLOG
Contoh perkhidmatan yang mendapat sambutan atau pasaran tertinggi adalah pereka laman web, pencipta kod program, pereka kreatif dan penulis kreatif/bebas.

MENJANA WANG MELALUI ULASAN PRODUK
Yang ni tak khatam lagi. Tapi ibu rasa http://bloggingsteps.com/tips/buat-duit-online/buat-duit-dengan-blog-review-produk.html ni ada bagi tips skit camna caranya.

MENJUAL PRODUK SENDIRI ATAU PRODUK ORANG LAIN
Ha..yang ini kalau sesiapa yang ada produk untuk dijual secara online bolehla buat blog. Kadang-kadang orang takda masa nak beli kat luar. Online pun sonang. Kalau tak produk sendiri pun boleh juga tolong jual orang lain punya. Boleh juga dapat komisyen kan.

ps : Ada lagi ni...Ada siapa-siapa lagi nak tambah..?..

12 ulasan:

  1. bagusla kak fiq! keep it up.
    psst!nak tiru akak bole tak?

    BalasPadam
  2. jual diri sendiri boleh kira sekali tak? :P

    BalasPadam
  3. mekasih prince duyong, umie rabbit, syida..tiru la syida..ilmu kena kongsi..baru bertambah-tambah..hehe

    BalasPadam
  4. aidi safuan..yang tu me tak ajar k..up 2 you..

    BalasPadam
  5. eh asal la tak guna terus wp...
    sy pown dulu guna bs..selepas dh tukar rasa ini lagi ok...

    BalasPadam
  6. betul-betul tak pandaila syahrilhafiz. me dah delete pun account tu. takda rezeki kat situ kot..mekasih yer ;)

    BalasPadam
  7. sy pun beli buku sama..betul3..entri menarik

    BalasPadam
  8. myvi..yer ker...samala kita..beli sebab nak buat blog punya pasal..he

    BalasPadam
  9. salam kenalan....i blog walking...nie...jemput jalan blog i...http://inanazir.blogspot.com

    tq

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails