Tukang Ikut

Rabu, Februari 09, 2011

PEKNGA

Lain macam jer me sebut. Cam sengau pun ada. Try korang lak sebut kuat-kuat..PEKNGA..k..abaikan..he. Emm..hari ni member sekerja bawa kuih ni. Kuih ker? Bolehla. Dari apa yang me search kat en Google peknga yang dikenali di Kedah ni adalah singkatan daripada perkataan 'tempek dalam belanga'. Kalau di negeri-negeri lain pula ia dipanggil tempek, roti kesot atau lempeng. Kenal tak? Me pun baru kenal. Dah makan tadi memang sedap. Rasa cam nak lagi jer. Resepinya pun mudah. Tepung campur kelapa parut campur air campur garam campur gula. Tempekkan di dalam kuali seperti buat lempeng tuh. K..dah siap. Bila belek-belek kuih ni ada juga rupa tempek pisang. Ha..yang ni mak me pernah buat. Cuma peknga ni jer tak pernah. Sebab tu me cam perak jer makan tadi. Padahal sama jer. Bezanya mak me tambah pisang. Nak rasa tak? Ok..p dapur sekarang..=)


peknga cicah sambal bilis

tempek pisang

p/s : nak cuba buat peknga lak..tadi makan tak cukup..hehe

9 ulasan:

  1. kt kedah macam2 jnis peknga.. ubi, pisang, inti nyior, bawang... n mcm2 lagi la.. huuu~!

    visit me: Nasri

    BalasPadam
  2. sedapnya!lama tak makan.selalu orang utara je buat ni

    BalasPadam
  3. dulu tok saya selalu buat peknga ..lama tak makan

    BalasPadam
  4. nasri..ye ker..kena try semua nih..he

    puan capa..tu la pasal..me jumpa kat kedah jer nih..

    nuriz..jom makan..he

    lady..tu ada me bagi resepi skit..hehe

    BalasPadam
  5. baru tahu kewujudan peknga^^
    mcm menarik je,, hehe

    BalasPadam
  6. gadis..sangat menarik..rasa nak makan hari2..itupun kawan buat sedap..he

    BalasPadam
  7. first time cik ungu dengar makanan ni :)

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails